Tuesday, May 22, 2007

Kattungar!!!

Natten mot Söndag så fick Elsa sina ungar,äntligen..Usch,vad jobbigt det var..Hon låg där å flämta och hade sig,kunde inte ligga still i lådan som jag gjort iordning åt henne,utan följde efter mig i lägenheten vart jag nu än gick.Jag trodde kanske hon ville vara för sig själv,men det ville hon visst inte alls det!Jag klappade henne lite,och det var så läskigt när första ungen skulle komma ut,det såg ut som den fastnade liksom,jag såg en svans och två små tassar sticka ut,och Elsa var så orolig.Mitt i natten var det ju också,ingen fanns det som man kunde ringa..men det gick väl bra till slut,hon gick under köksbordet,och födde två stycken,och sen hoppade hon upp i lådan.Där låg det två slemmiga saker under bordet,som inte Elsa verkade bry sig om,så jag tog en handduk och plockade upp dom en i taget,och lade bredvid henne,och då började hon tvätta dom..Det tog ett par timmar allt som allt,men till slut hade iaf fyra stycken små kissemissar hittat ut.Det här var ju den 20 Maj.Nu har det ju gått ett par dagar,och allt verkar funka bra.Jag var lite orolig i början att inte alla fickordentligt med mat,men det verkar jämt emellan dem iaf.
Den som kom först(och som också var störst) är visst en kille tror jag.Han är svart,med fina gråa mönster i pälsen.Sen kom en svart och grårandig,och det är visst en liten tjej.Efter det kom en vit och röd katt.Som jag har sett det är det visst också en liten tjej..och så sist och minst kom det ut en liten sköldpaddsfärgad katt,som då naturligtvis är en honkatt..Åh,så söta de är!Hur ska jag kunna ge bort dom små liven???Men jag kan omöjligt behålla dem allihopa..Då blir jag verkligen en "galen katt-tant".Men oj oj,vad det kommer att bli svårt att skiljas från dem.. =(
Elsa har ju flyttat dem nu oxå,det gjorde hon tidigt i morse,då hon hoppade upp i min säng,och skulle in under täcket,och där skulle hon bestämt ligga,med alla ungarna!!!Jag tyckte inte att det va bästa stället,för jag kanske rullar över och klämmer ihjäl dem när jag sover eller kanske de trillar ner från sängen och bryter nacken eller nåt,så jag prövade att flytta över dem till en kartong som jag ställde nedanför sängen istället..Men det gick inte!En stund senare så var alla ungarna tilllbaka i min säng,under täcket!!!Så jag får väl lägga mig på kanten i natt,eller kanske på soffan..Vad gör man inte för sina katter va? =)

No comments: